Beleidsplan VVE
Maandag 18 februari a.s. staat een Raadsvergadering gepland. Hieraan voorafgaand wordt een Ronde Tafel Gesprek gehouden waarbij inbreng van burgers mogelijk is.
Op de agenda staat de vaststelling van het VVE Beleidsplan 2019 – 2022.
Met de invoering van passend onderwijs en de jeugdwet zijn gemeenten en onderwijsbesturen gezamenlijk verantwoordelijk geworden voor de afstemming tussen onderwijs en jeugdhulp. Ook de aansluiting van voorschoolse educatie is hiervan onderdeel.
Visie en doelstellingen voorschoolse educatie.
De doelstellingen van het VVE-beleid zijn, ten opzichte van de doelstelling uit het vorige VVE beleid, op bepaalde punten aangescherpt.
– Vanaf 1 januari 2020 wordt, als gevolg van kabinetsbeleid, het VVE-aanbod uitgebreid van 10 uur naar 16 uur per week.
– Kinderopvang, school en jeugdgezondheidszorg werken samen op zowel inhoud als proces rondom het kind om de doorgaande lijn te garanderen.
– Er vindt een warme overdracht plaats tussen kinderopvang en basisschool van kinderen met een VVE-indicatie.
Kinderen komen alleen in aanmerking voor VVE als zij ook daadwerkelijk gebaat zijn bij een VVE programma en hun achterstand hierdoor verkleind of verholpen kan worden.
Ten opzicht van het huidige VVE-beleid zijn de onderstaande kwaliteitseisen toegevoegd of aangescherpt:
– Vanaf 1 januari 2020 wordt het VVE-aanbod verhoogt naar 16 uur per week, met een maximum van 6 uur per dag.
– De beroepskrachten voorschoolse educatie hebben ten minste een opleiding gevolg op PW3-niveau. Onderdeel van deze beroepsopleiding vormt tenminste een met gunstig gevolg afgesloten keuzedeel dat is gericht op het ontwikkelingsgericht werken in de voorschoolse educatie en dat tenminste kennis en vaardigheden omvat op het gebied van:
– Het werken met programma’s voor- en vroegschoolse educatie;
– Het stimuleren van de ontwikkeling van het jonge kind;
– Het volgen van de ontwikkeling van peuters en het hierop afstemmen van het aanbod van voorschoolse educatie;
– Het betrekken van de ouders bij het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen;
– Het vormgeven aan de inhoudelijke aansluiting tussen voor- en vroegschoolse educatie en aan een zorgvuldige overgang van het kind van voor- naar vroegschoolse educatie.
Naast de wettelijke kwaliteitseisen, heeft de gemeente Heeze-Leende in overleg met de betrokken partners een aantal aanvullende kwaliteitseisen gesteld
– De wet verplicht niet om een landelijk erkend VVE-programma te gebruiken. In HeezeLeende kiezen we er echter voor om enkel de erkende VVE-programma’s toe te staan als VVE-programma om op die manier de kwaliteit van de VVE te waarborgen. – Onderdeel van een VVE-programma is de inzet van een VVE-taalmaatje, die in de thuissituatie extra aandacht besteed aan taal, spelen, en de ontwikkeling van het kind. – Actieve deelname aan en inzet in de werkgroep VVE door de VVE-partners is een voorwaarden om VVE aan te mogen bieden.
Interessant? Kom maandagavond 18 februari om 19.30 uur naar het gemeentehuis.